HTML

Gondolat, ébresztő!

A többség időnként elgondolkodik különböző dolgokon. Én személy szerint azt hiszem az átlagnál kicsit gyakrabban és hosszabban teszem ezt. Elhatároztam, hogy megosztom a nyilvánossággal a gondolataim egy részét.

Friss topikok

Címkék

Népség, katonaság (a fejezet eleje)

2015.10.28. 00:45 csaki-de



  A fenti gyűjtőnévvel szokták illetni a színházban azokat a csoportos szereplőket, akiket a köznyelv egyszerűen csak „statiszta”-ként ismer. Valójában ez a réteg több összetevőből áll. Vannak statiszták, akik valóban csak a jelenlétükkel vesznek részt a színdarabban, de vannak olyanok, akik egy-egy mondatnyi „szerepet” is kapnak. Vannak ebben a tömegben táncosok, és lehetnek kaszkadőrök is. Az utóbbi két csoport kikéri magának, és joggal, ha statisztának nevezik. Azok a csoportos szereplők (ez a színházi titulus használatos a szerződésekben), akik néha kapnak egy-egy mondatot, szintén úgy érzik, hogy többek, mint más statiszták. Ők általában törekednek arra, hogy valahogy megcsípjenek egy nevesített szerepet, és ezzel a színész felé mozduljanak el a statisztaságból. A táncosok általában olyan darabokba kerülnek be, ahol zene, tánc, vagy olyan összetetten koreografált mozgás van, amihez az ő tudásuk szükséges. Statiszta feladatokat akkor látnak el, ha a darab más jeleneteiben tömegre van szükség és a rendező ehhez őket veszi igénybe. Ez a tendencia mostanában változik valamelyest, mert egyre több a táncos és egyre kevesebb a munka, ezért vállalnak olyan darabokban is munkát, ahol nincs táncos feladat, csak statisztéria. És ott vannak a kaszkadőrök, akik csak igazán ritkán jutnak komolyabb színpadi munkához. A kaszkadőrök közül természetesen csak a gyalogos kaszkadőr számíthat színházi munkára, a lovas kaszkadőrök csak szabadtéri színpadon szerepelhetnének, de ilyen produkciók csak rendkívül ritkán fordulnak elő. Ennek az is az egyik oka, hogy egy lovas kaszkadőrt igénybe venni egy hosszadalmas színpadi próbafolyamatban rendkívül drága dolog.
   Én magam is statisztáltam jó néhány darabban, volt olyan, amikor önálló szöveget is kaptam, de mivel a sajátélmény eléggé szubjektív dolog, úgy gondoltam, hogy megkérdezek valakit, aki nálam jóval többet és jóval hosszabban dolgozott ebben a feladatkörben, hogy neki mi a meglátása színházat érintő ügyekben. Molnár Csaba barátomat, aki közel húsz éve dolgozik másodállásban a színpadon, egy előadás közben kaptam el egy rövid beszélgetésre az öltözőben.
 - Te, aki „civil” és egyben régi bútordarab is vagy a színházi világban, milyen aktuális véleménnyel bírsz színház ügyben?
 - Szerintem nyugodtan mondhatjuk, hogy itt is, mint az élet bármely más területén, az anyagiak jelentik a legkomolyabb problémát. Az, hogy a színházaknak a szükségesnél kevesebb pénzből kell gazdálkodniuk. Ennek az egyik következménye az is, hogy nem biztos, hogy meg tudnak vásárolni olyan darabokat, amelyek újdonságnak számítanak, és esetleg érdekelnék a közönséget is. Ezért inkább mindig régebbi darabokhoz nyúlnak, nem mernek kockáztatni. Ezen valamennyit javít az, hogy sok kis színpad, 80-100 fős nézőtérrel, alakul mostanában, ahol jobban mernek kísérletezni. Rá kellett jönni mostanra, hogy egy olyan nagy színházat, mint például a Vígszínház, nagyon nehéz estéről-estére megtölteni. Ilyen szempontból nagy probléma a bérlet-rendszer is. Ezzel nincs érdekelté téve a színház a sikerben. A bérletes akkor is eljön, ha az előadás közel sem olyan jó, hiszen nem akarja veszni hagyni a bérletét. Ez a színház részéről jó, mert biztos bevétel. De mégis jobb lenne inkább olyan produkciókat csinálni, amelyek behozzák a nem bérletes közönséget is. Főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a külön megvásárolt jegyek jóval nagyobb bevételt jelentenek, mint a bérletek egy-egy előadásra lebontott árai. Ezt tetézi az is, hogy a színházi vezetők nem tájékozódnak a felől, hogy másutt milyen darabokat játszanak, illetve fognak bemutatni. Így előfordul, hogy ugyanazt a darabot egy időben több színház is műsoron tartja. Ha ez egy olyan darab, ami nagyon széles rétegeket érdekel, akkor nem is baj, mert meglesz a kellő nézőszám. De ha egy rétegdarabról van szó, az már nem jó, mert az a kb. tízezer ember, akit érdekel, nem fogja négyszer-ötször megnézni ugyanabban, vagy más-más színházban, így összességében ráfizetéses lesz. Egy másik jelenség, ami problémát okoz, az, hogy nagyon „ráfeküdtek” a húzónevekre. Vannak színészek, akiket szétszaggatnak és még a vízcsapból is ők folynak. És ugyanakkor egy csomó tehetséges fiatal, vagy kevésbé ismert színész nem kap lehetőséget. Fáradtak a színészek, lestrapáltak. Itt is a pénz érhető tetten. Ha olyan gázsikkal és olyan szerződésekkel lennének egy-egy színházhoz kötve a színészek, amiből tisztességesen meg tudnak élni, akkor sokkal inkább elvárható lenne, hogy minden előadáson kipihenten és maximálisan felkészülten vegyenek részt. Hiszen a néző egy teljes értékű jegyet vásárol meg, és mégsem lehet biztos benne, hogy száz százalékos minőségű előadást kap érte cserébe.
 - Ezek mellett van még valami, amin szerinted változtatni kellene?
 - Van valami, ami nem kifejezetten az anyagiakra vezethető vissza, és amin már régen változtatni kellett volna. Ez az ötlettelenség problémája. Amikor egy klasszikust, például egy Mágnás Miskát, vagy más hasonló darabot, amiket a színházak azért játszottak régebben, mert biztos befutó volt, feleslegesen átvariálnak. Régen ezeket eljátszották, úgy, ahogyan meg voltak írva. Nem kell ezeket átírni, kitalálni valami faramucit. Úgy gondolják a rendezők, hogy ha ők nem úgy rendezik meg a darabot, ahogyan azt az író kitalálta, akkor ők attól nagyok lesznek. Van olyan darab, amin valójában segít, de a nagy klasszikusok éppen attól azok, hogy úgy tökéletesek, ahogyan meg lettek írva. Visszatérve itt a Mágnás Miskára, amit sikerült szép kis „buktára sütnünk”, és összesen harminc előadást ért meg… Hiányolom a könnyed, laza, limonádé darabokat, amikre az emberek ki vannak éhezve. Hiszen erőszakot, durvaságot, politikát láthatnak eleget a televízióban, kint az utcán, az életben, azért nem fognak eljönni a színházba. Ide azért jönnek, hogy kikapcsolódjanak, ne gondoljanak sem a munkájukra, sem a problémáikra. Legyen az akár tragédia, akár komédia, a lényeg az, hogy szórakoztasson, és kapcsoljon ki. A színház után érezze úgy a néző, hogy kapott valamit. És ez jelenleg nem biztos, hogy mindig így van. Sajnos… És ehhez jön még az is, hogy egyre nehezebb az átlagembernek a színházba járás költségeit előteremteni. Egy négytagú családnak ez minimum öt-hatezer forint és akkor nem költöttek a jegyen kívül semmi másra. És ez az általános életszínvonalat jellemzi. Addig nem várhatjuk el az emberektől, hogy értékeljék és látogassák a színházakat, amíg a mindennapos megélhetésükért is keményen meg kell küzdeniük.
 - Végül azt szeretném még megkérdezni, hogy Te, mint érintett, hogyan értékeled a statiszták szerepét a színpadi munkában?
 - Erre csak azt tudom mondani, amit egyszer egy elismert rendezőtől hallottam. Miszerint: „Egy statiszta éppen úgy el tud rontani egy előadást, mint egy főszereplő.”.

 

***



  A táncosokkal, amint azt a bevezetőmben is írtam, Jeszenszky Endrénél ismerkedtem meg, és az alatt az öt év alatt, amíg az órák egy részét magam is aktív résztvevőként látogattam, sikerült nemcsak kívülállóként, megismerkednem az életükkel.
  A táncosok, azt gondolom minden joggal, többre tartják magukat az egyszerű statisztáknál. Hiszen ahhoz, hogy valaki színpadi táncos legyen nem elég a tehetség, hanem hosszú, kitartó tanulásra és gyakorlásra van szükség. És a tanuláshoz eléggé sok pénzre is. Statiszta viszont bárkiből lehet azonnal, akinek egy kis érzéke is van a színpadi munkához és elég szerencséje ahhoz, hogy bevegyék egy darabba.
  A „régi” időkben az volt a bevett szokás, hogy színpadi táncos leginkább csak az lehetett, aki az állami balettintézetben, vagy más, azzal nagyjából egyenértékű helyen végzett, illetve balett-társulatban szerzett gyakorlatot. Mostanra ez több okból is megváltozott. De a tanulás sehol sem olcsó és sok időt kell rá szánni. A már említett Kocsis László barátom, aki úgy alkatilag, mint tehetség szempontjából kedvező háttérrel indult neki a táncnak, másfél év tanulás után jutott először színpadi szerephez. És ez a másfél év ebben a világban rendkívül gyorsnak számít. Ehhez képest nagyon érdekes volt, amikor az Alföldi Róbert által rendezett „Colombe” előadásban, ahol egy kis egyszerű koreográfia volt az egyik jelenetben, a négy „táncosból” kettő kaszkadőr volt, akiket jól ismertem és tudtam, hogy semmi közük sincs a tánchoz. Fel is vetettem a rendezőnek:
 - Robi, ezzel az erővel én is benne lehettem volna a darabban.
 - Imikém te nem vagy táncos. – felelte erre ő.
  Rövid gondolkodás után inkább hallgattam, és nem jegyeztem meg azt, amit valószínűleg ő is tudott, hogy rajtam kívül a tánckarának a fele sem az.
  Természetesen egy táncos számára is az a hivatása, művészete csúcsa, ha szólót táncolhat, hiszen ezzel tud kiemelkedni a tömegből, a tánckarból. És természetesen anyagilag is ezzel tud sokkal jobb helyzetbe kerülni. Sokszor voltam tanúja annak, hogy egy-egy darab előkészületei közepette a táncosok szóvivője, vagy éppen a koreográfus, felkereste az illetékes vezetőt azzal a céllal, hogy a táncosoknak minél kedvezőbb fellépti-díjat alkudjon ki. Ha adott darabon belül statiszták is szerepeltek, akkor gyakran az ő gázsijuk volt az az alap, amiből kiindultak, és ahhoz képest igyekeztek minél magasabbra emelni az összeget. Ebben is nagyon jól megmutatkozik, hogy mennyire, és mennyivel tartják magukat többre az egyszerű statisztáknál. És persze ebben a témában az is fontos tény, hogy míg régebben minden nagyobb színháznak volt állandó, saját tánckara, addigra ma már csak négy színház, az Opera (balettkar), az Operettszínház, és a Madách Színház és az egyik legkisebb, a Mikroszkóp Színpad tart fent állandó tánckart. Az állandó tánckarnak vannak előnyei és hátrányai is. Mivel állandó, így folyamatos fizetést is kell nekik biztosítani, akár van éppen tennivalójuk, akár nincs. Természetesen ennek megfelelően a színház akkor jár jól, ha folyamatosan foglalkoztatja őket. Ehhez viszont olyan darabokat kell műsoron tartani, amiben szerephez jut a tánckar, még ha csak kis mértékben is. Azok a táncosok, akik ezekbe a tánckarokban nem tudnak bejutni, de mégis a táncból szeretnének megélni, kénytelenek maguknak felhajtani a munkát. Ők szerződnek el egy-egy produkcióba, más színházakba. Természetesen számukra az a fontos, hogy minél magasabb gázsit tudjanak kialkudni az adott munkára, hiszen a folyamatos foglalkoztatásuk nincs garantálva, ezért addig kell „sokat” keresniük, amíg az adott munka tart, hiszen azután ki tudja, meddig kell ebből a pénzből élniük, mire újabb munkát kapnak. Összességében szerintem sem a színház, sem a táncos nem jár jól. Talán egyedül az államnak van ebből haszna, hiszen a táncosok vállalkozóként jóval magasabb adót kénytelenek befizetni, mint ha alkalmazottak lennének. A színház fajlagosan jóval többet fizet így ki egy előadásra, a táncos viszont állandó létbizonytalanságban él. És ezen a létbizonytalanságon csak akkor sikerül felülkerekedni, ha szólótáncossá lép elő, vagy koreográfusként is sikerül érvényesülnie, mivel ezek már jóval megfizetettebb tevékenységek és folyamatos ismertséget is hoznak.
  Néha teljesen váratlan módon érkezik a lehetőség. Magam voltam tanúja annak, mikor Szentirmai Zsolt barátom teljesen váratlanul egy kulcsfontosságú szerepben találta magát. Ő csak benézett a Vígszínházba, leült a büfében kávézni, miközben az előadás, az „Össztánc” elkezdődött. Váratlanul bejött a társalgóba, a művészeti titkár és azt mondta, hogy sürgősen be kellene ugrania, mert az egyik kulcsfontosságú szereplő nem érkezett meg a kezdésig és az előadásnak le kell mennie. Szerencsére a darabban egy fia szöveg sem volt és a kulcsjelenet csak a második felvonásban végén volt esedékes. Volt egy szűk órája, hogy megismerje a szerep koreográfiáját. Így került egy olyan szerepbe, ha csak egy alkalomra is, amikor mindenki a színpadon és a nézőtéren őrá figyelt. Abszolult szóló. Ugyanezen az eladáson egyébként a koreográfus-asszisztensnek is be kellett ugrania, mert egy másik szereplő is hiányzott aznap este.
  A kor hozta magával, hogy a táncosok között megjelent egy különleges réteg, akikre a többi táncos eléggé vegyes érzelmekkel néz. A színpadi rendezésnek előbb csak megengedett eszköze, később művészi szabadsága, mára már inkább öncélú, vagy nézőcsalogató fogása a színpadi meztelenség. Elsősorban természetesen nőket vetkőztetnek különböző darabokban, de ma már egyre gyakrabban férfiakat is láthatunk ádámkosztümben. Ha ez a meztelenség olyan helyzetben van a színpadon, hogy tánccal is párosul, akkor ajánlott erre a feladatra táncost igénybe venni. Szerintem egyébként más esetekben is, hiszen egy táncosnak, függetlenül attól, hogy férfi, vagy nő, a táncos mozgás következtében szépen kidolgozott izomzata van, amin nincsenek fölös zsírpárnák és ennek következtében kifejezetten formás (esztétikus megjelenésű). Általában van is olyan táncos, aki elfogadja az ilyen szerepet. Viszont a többi táncos ezért általában lenézi. Ennek több oka is van; a prüdéria, az európai kultúrkörre jellemző képmutató szemérmesség, az irigység, hiszen aki vetkőzik, annak jóval magasabb a gázsija és egyfajta szakmai irigység, hiszen a meztelen, vagy erősen hiányos öltözetű táncosra sokkal jobban odafigyel mindenki. Az egyszer már felemlegetett Vígszínházi „Háború és Béke” előadásban a rendező elképzelése szerint az egyik jelenetben, egy kocsmában a kapatos társaság előtt egy cigánylány félmeztelenül táncol. Az előadásban résztvevő táncosok közül az egyik fiatal, csinos lány el is vállalta a feladatot. A többi táncos lány nem sok jót mondott rá ezután, éppen, hogy le nem kurvázták. Aztán az idő múltával, még a bemutató előtt, úgy alakult, hogy ennek a lánynak egy másik színház egy más darabjában egy sokkal komolyabb szerepet kínáltak és ezért elhagyta a produkciót. Ezután abban a bizonyos jelenetben a cigánylány egy jóval idősebb, és kevésbé jó alakú hölgy lett és a félmeztelenség már szóba sem került…

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://gondeb.blog.hu/api/trackback/id/tr428027822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása